تغذیه بز
نوشته شده توسط : علی پور

تغذیه 60 تا 70 درصد هزینه رشد نشخوارکنندگان به ویژه بز ها را دربرگیرنده می شود .تغذیه ضعیف تاثیر مستقیم بر تولید شیر،رشدوآبستنی دارااست .تغذیه ضعیف همینطور سبب تولید بیماری های متابولیک و ذیل آمدن ایمنی بزها در برابر باکتریها یا بیماریهای ویروسی می شود .

ماشین آلات خوراک دام

به چه شکل
تغذیه کنید؟ مواد مغذی موادی هستند که بز بایستی برای حفظ و شایسته ترین کارایی از آن‌ها به کار گیری کند . این ترکیبات به پنج گونه با اهمیت تقسیم می شوند: کربوهیدرات ها، پروتیین و لیپیدها و مواد معدنی و ویتامین هاکه هر یک دارنده ویژگی های گوناگون بوده و نیازهای خاص را برآورده می نماید .

کربوهیدرات
ها کربوهیدراتها به عنوان منبع انرژی مشتمل بر قندهای بی آلایش و قندهای چندجزیی می باشند .( ترکیبات قندهای چندجزیی مانند سلولز .)به هر حال بزها و دیگر نشخوارکنندگان دارنده باکتری هایی هستند که در سیستم گوارش آنان زندگی می نماید و می توانند سلولز را بشکند و از انرژی آنان به کار گیری کنند .بزها انرژی خود را از تخمیر میکروبی بدست آورند .

پروتئین
ها پروتیین ها بخش کلیدی از تغذیه بزها میباشند پروتیین ها از اسید آمینه ها ساخته شده اند .پروتئین
در تولید هورمون های رشد و تولیدمثل بزها دخالت داراست و
[read
more=”ادامه مطلب” less=”کاهش متن”]
همچنین پروتئین ها برای تولید بافت عضلانی، بخشی از سیستم ایمنی بدن و انجام فرایندهای متابولیکی با استعمال از پروتئین های خاصی به اسم آنزیم ها دخالت دارند .اگر پروتئین عمده از حد داده شود به عنوان منبع انرژی استعمال خواهد شد .

لیپیدها
چربی و روغن را لیپید می نامیم . لیپیدها در آب حل نمی شوند چربی ها و روغن ها منشا انرژی زیاد توانا می‌باشند .چربی ها 2/25 برابر در هرگرم کالری نسبت به کربوهیدراتها و پروتیین ها انرژی ساخت می کنند .

چربی ها و روغن ها مهمترین تجدید بنا کننده غشا سلولی می‌باشند .آن ها در ساختار هورمونها مخصوصا هورمون استروییدی در تولیدمثل دخالت دارا هستند .

ویتامین
ها ویتامین ها مختص ترین رده مواد مغذی در بعدها کوچک می‌باشند . ویتامین هادو دسته هستند: ویتامین محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب که در فرایندهای متابولیسم اهمیت داراست .

مواد
معدنی مواد معدنی از دیگر مواد مغذی متعدد می باشند ،از عناصر متفاوتی ساخته گردیده اند به ویژه کربن . مواد معدنی از موادسازنده انفرادی تشکیل گردیده اند و خیر تنها کر بن .مواد معدنی در ساختار دندان ،استخوانها ، حمل اکسیژن در خون و اکثری از عمل های متابولیکی دخالت دارد . مواد معدنی دو جور هستند: ماكرو مينرال ها كاني هايي می‌باشند كه در مقادير نسبتا بالاتري قضیه نیاز هستند از پاراگراف نمك( سديم و كلر)، كلسيم، فسفر، منيزيم و گوگرد .کلسیم وفسفر می بایست همیشه در نسبت 2 به 1 در جیره ها موضوع استفاده قرار می گیرد . مدل دیگر مواد معدنی که مصرف آن ها کم هست را میکرومینرال می نامیم .مانند: مس، منگنز، ید ،روی و سلنیم . برای آماده کردن نیاز های حیوان از کامل کننده های معدنی تجاری استفاده می کنیم .بی توجهی یه میزان مواد معدنی در جیره منجر خلل ها متابولیسمی فراوانی می شود .در عمده اوقات نماد های نبود مواد معدنی در جیره مشابه متعددی مصرف مواد معدنی در جیره ها می باشد پس براین اساس تشخیص آنها اختلال میباشد .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: